رغم تطور أنظمة الإيموبيلايزر كثيرا في السنوات الأخيرة (عمر هذه التقنية يتجاوز ال 15 عاما، وبدأ ادخالها بشكل الزامي لأول مرة في جميع السيارات في ألمانيا عام 1998) إلا أنها ما زالت تحمل نفس المبدأ وفكرة العمل، ومهما اختلف نوع وموديل السيارة ، ستجد لها مفتاح به ترانسبوندر، وإيموبيلايزر يفحص الاشارة ويسمح أو يمنع تشغيل الموتور.
مع ذلك يعد الإيموبيلايزر في مصر من الكماليات في السيارة، مجرد Option وللأسف بعض التوكيلات تطلب السيارات بمواصفات خاصة ، لا يوجد بها ميزة المفتاح الإليكتروني هذه. ولهذا تجد بعض السيارات لها مفتاح عادي حتى الآن .
هذه صور لبعض المفاتيح الاليكترونية ( المشفرة) لتوضيح الفكرة قليلا :
مفتاح جولف 2002
مفتاح سمارت هيونداي 2010
مفتاح تويوتا 2009 بريموت
بقيت نقطة أخيرة وهي أن شركات مثل BMW و Mercedes Benz قد أبدعت في هذا المجال كثيرا، وأضافت عليه العديد من المزايا، وبالمناسبة شركة مرسيدس كانت رائدة دائما فيما يتعلق بتكنولوجيا السيارات، والعديد من تقنيات السيارات تم استخدامها لأول مرة في سيارات مرسيدس قبل الشركات الأخرى .. لتوضيح مثال عن ما قامت به BMW مثلا :
BMW Comfort Access
(أعتذر لاستخدام العامية ولكن..)
العربية بتتعرف على السائق بمجرد اقترابه من السيارة، مش لازم تطلع الريموت ولا تدوس أي زراير .. افتح الباب وبس. ، وبالمثل، لما تنزل من العربية مش لازم تقفلها، أول ما تمشي بعيد عنها هتأمن الأبواب لوحدها ...
نظام Push Start لتشغيل السيارة بضغطة زر . مع تحديد مكان السائق، عشان ما يبقاش نازل يمون بنزين وواحد ييجي يقوم راكب وماشي بالعربية،
الكلام ده بقى موجود دلوقت في تويوتا وهيونداي وباسات وفورد وعربيات كتير ..
لكن اللي BMW عملته من أكتر من 10 سنين انه المفتاح يخزن بيانات السيارة، ورقم الشاصيه، وعداد الكيلوميتر ورقم المفتاح في الكمبيوتر. واللي زودتها فيه أنه العربية تعرف من الريموت الإعدادات المفضلة للسائق في العربية فتقوم تعدل وضع الكرسي حسب رغبة السائق اوتوماتيكيا، واللي BMW أبدعت فيه أنه لو حضرتك لأي سبب مش عارف تفتح العربية، تتصل بمركز الخدمة وهم يفتحولك الباب، بالقمر الصناعي بعد ما يتأكدو طبعا انك صاحب السيارة ... ConnectedDrive
نسيت أقول انه ريموتات BMW الوحيدة الي بتشحن البطارية بتاعتها ذاتياً، لا داعي لتغيير البطاريات بالمرة.
دمتم بود
No comments:
Post a Comment